Poreski kredit za ušteđeni porez u Ugovorima o izbegavanju dvostrukog oporezivanja (UIDO)

Šta je poreski kredit za ušteđen porez?
Poreski kredit predstavlja iznos poreza na dohodak/imovinu, koji je plaćen u zemlji izvora (zemlja u kojoj je isplaćen prihod), a koji se može odbiti od poreza koji zemlja rezidentstva utvrđuje na svetski dohodak/imovinu.
Kredit za ušteđen porez „tax sparing clause“, sličan je poreskom kreditu, s tim što ne važi uslov da iznos poreza u zemlji izvora mora biti plaćen, već se podrazumeva i porez koji bi bio plaćen u državi izvora da nije umanjen ili otpisan u skladu sa zakonskim odredbama o poreskim podsticajima/olakšicama u zemlji izvora.
Logika u tome zašto se priznaje i porez koji nije plaćen, jeste u samom načinu funkcionisanja metoda za izbegavanje dvostrukog oporezivanja, koji zapravo poništava dejstva poreskih podsticaja koje pruža zemlja izvora sa ciljem da privuče strane investitore. Naime, olakšicu koju je ostvario u zemlji ulaganja obveznik „gubi“ u zemlji svog rezidentstva, ako mu se oporezuje svetski dohodak i u zemlji rezidentstva mu se prizna kao poreski kredit samo porez koji je plaćen u zemlji izvora. Međutim, ugovaranjem klauzule o ušteđenom porezu, zemlja rezidentstva podnosi „žrtvu“ tj priznaje kao poreski kredit i neplaćen porez, dok zemlja izvora ostvaruje svoj cilj, jer poreski obveznik zaista ostvaruje određenu korist.

Tendencije ugovaranja kredita za ušteđen porez u UIDO
Podneta „žrtva“ zemlje rezidentstva može biti znak solidarnosti sa zemljom izvora (moguće zemljom u razvoju), no, često se i od zemlje izvora traže i određeni ustupci u vidu smanjenja određenih stopi poreza po odbitku, kao i eventualno limitiranje perioda tokom kojeg bi se pružao podsticaj.
OECD je do 2002.godine u svoje UIDO uključio klauzulu za ušteđeni porez u oko 30% ugovora, blaga podrška uvođenju ove klauzule se pretvorila u suprotstavljanje istoj tokom 1998.godine. Članice OECD nisu imale jaku motivaciju za uvođenje ove klauzule u početku, najviše iz razloga što su članice razvijene zemlje.
Zemlja rezidentstva dužna je da poštuje odluku zemlje izvora da ne oporezuje nerezidentnog obveznika do nivoa koji joj omogućuje poreski ugovor, tj da mu pruži olakšicu u vidu poreskog kredita/maksimalno do iznosa koji je zemlja izvora mogla da oporezuje.
Ideja zaključivanja ugovora o izbegavanju dvostrukog oporezivanja dohotka i imovine jeste da se „ne stvore mogućnosti za neoporezivanje ili umanjeno oporezivanje putem evazije ili izbegavanje poreza“. Poreski podsticaj, u vidu kredita za ušteđen porez u skladu je sa ciljem poreskog ugovora.
U 2022.godini, klauzula za ušteđeni porez nalazi se u 29 ugovora o izbegavanju dvostrukog oporezivanja između Srbije i drugih država, od ukupno zaključenih 63, što je blizu polovine. U tri ugovora (od tih 29) kredit za ušteđen porez nije predviđen kao obaveza za Srbiju, već samo za drugu državu ugovornicu.

Pregled UIDO u kojima je Republika Srbija ugovorila klauzulu kredita za ušteđen porez
U nastavku je pregled poreskih ugovora sa državama sa kojima Srbija ima ugovorenu klauzulu o kreditu za ušteđeni porez.
R.br. | Država | Opseg primene | Kredit za ušteđen porez | Metoda za otklanjanje dvostrukog oporezivanja |
---|---|---|---|---|
1 | Albanija | Dohodak i imovina | Obostrani | Kredit |
2 | Azerbejdžan | Dohodak i imovina | Obostrani | Kredit |
3 | Bosna i Hercegovina | Dohodak i imovina | Obostrani | Kredit |
4 | Bugarska | Dohodak i imovina | Obostrani | Kredit |
5 | Velika Britanija | Dohodak | Obavezuje samo V. Britaniju | U Srbiji izuzimanje, u V. Britaniji kredit; |
6 | Vijetnam | Dohodak | Obostrani | Kredit |
7 | Grčka | Dohodak i imovina | Obostrani | Kredit |
8 | Egipat | Dohodak | Obostrani | Kredit |
9 | Indija | Dohodak i imovina | Obostrani | Kredit |
10 | Indonezija | Dohodak | Obostrani | Kredit |
11 | Italija | Dohodak i imovina | Obavezuje samo Italiju, maksimum 25%; | U Srbiji izuzimanje, u Italiji kredit; |
12 | Jermenija | Dohodak i imovina | Obostrani | Kredit |
13 | Katar | Dohodak | Obostrani | Kredit |
14 | Kina | Dohodak i imovina | Obostrani | Kredit |
15 | Kipar | Dohodak i imovina | Obostrani | U Srbiji izuzimanje , na Kipru kredit; |
16 | Koreja, NDR | Dohodak i imovina | Obostrani | Kredit |
17 | Kuvajt | Dohodak i imovina | Obostrani | Kredit |
18 | Libija | Dohodak | Obostrani | U Srbiji kredit, u Libiji izuzimanje; |
19 | Mađarska | Dohodak i imovina | Obostrani | U Srbiji kredit, u Mađarskoj izuzimanje ; |
20 | Moldavija | Dohodak i imovina | Obostrani | Kredit |
21 | Pakistan | Dohodak | Obostrani | Kredit |
22 | Poljska | Dohodak i imovina | Obostrani | U Srbiji kredit, u Poljskoj izuzimanje |
23 | Rumunija | Dohodak i imovina | Obostrani | Kredit |
24 | Severna Makedonija | Dohodak i imovina | Obostrani | Kredit |
25 | Tunis | Dohodak i imovina | Obostrani | Kredit |
26 | Holandija | Dohodak i imovina | Obavezuje samo Holandiju | U Srbiji izuzimanje, u Holandiji kredit; |
27 | Hong Kong | Dohodak i imovina | Obostrani (limitirano do 01.01.2027.godine) | Kredit |
28 | Crna Gora | Dohodak | Obostrani | Kredit |
29 | Šri Lanka | Dohodak i imovina | Obostrani | U Srbiji izuzimanje , na Šri Lanki kredit; |

Efekti klauzule o kreditu za ušteđeni porez na praktičnom primeru
U nastavku sledi pojednostavljen primer isplate dividende matičnoj kompaniji od strane zavisnog pravnog lica kada postoji klauzula kredita za ušteđen porez (B) i kada ne postoji (A) i njen uticaj na efektivnu poresku stopu matične kompanije.
Rb. | Opis | A | B |
---|---|---|---|
1 | Dobit zavisnog lica u zemlji izvora | 1,000.00 | 1,000.00 |
2 | Poreska stopa u zemlji izvora | 15% | 15% |
3 | Obračunati porez | 150.00 | 150.00 |
4 | Poreski kredit za ulaganje u osnovna sredstva | 150.00 | 150.00 |
5 | Plaćen porez u zemlji izvora | - | - |
6 | Dividenda iz zemlje izvora | 1,000.00 | 1,000.00 |
7 | Dobit matičnog društva bez isplaćene dividende zavisnog lica | 5,000.00 | 5,000.00 |
8 | Dobit matičnog društva u koju je uključena dividenda zavisnog lica | 6,000.00 | 6,000.00 |
9 | Oporeziva dobit matičnog društva | 6,000.00 | 6,000.00 |
10 | Poreska stopa u zemlji rezidenstva | 15% | 15% |
11 | Obračunati porez u zemlji rezidenstva | 900.00 | 900.00 |
12 | Klauzula o uštedi poreza | - | 150.00 |
13 | Konačno obračunati porez | 900.00 | 750.00 |
14 | Efektivna poreska stopa | 15.00% | 12.50% |
Kao što se može videti u slučaju nepostojanja klauzule o kreditu za ušteđeni porez, ostvarene uštede u zemlji izvora biće poništene u zemlji rezidentstva jer će dividenda iz zemlje izvora u celosti biti uključena u dobit matične firme koja će biti oporezovana u skladu sa poreskim propisima u zemlji rezidenstva.
Za detaljne instrukcije kako koristiti klauzulu o kreditu za ušteđeni porez, obratite se poreskom odeljenju PKF-a na email adresu office@pkf.rs