ESG izveštavanje je proces kreiranja i objavljivanja izveštaja od strane kompanije o uticaju koji ima na životnu sredinu (Environmental), društveno okruženje (Social), kao i o načinu na koji upravlja organizacijom (Governance).

„G“ komponenta se odnosi na način upravljanja, upravljačku strukturu, politike i prakse kompanije. Uključuje širok spektar pitanja, kao što su etika, kodeks ponašanja, transparentnost, odgovornost prema zainteresovanim stranama, upravljanje rizicima i lancem snabdevanja, aktivnosti protiv korupcije i monopola, kao i druge relevantne korporativne politike.
U modernom biznisu, za održivost i reputaciju kompanije je kritična upravo „G“ komponenta odnosno sposobnost Rukovodstva kompanije da odgovori na regulatorne i tržišne zahteve, ali i da kapitalizuje nadolazeće prilike. Bolja i transparentnija praksa upravljanja kompanijom kreira vrednost na duži vremenski rok, povećava lojalnost kupaca, kao i podršku drugih zainteresovanih strana.
U skorije vreme finansijske perfomanse kompanija se sve češće povezuju sa ESG faktorima, što ne čudi jer su nam dostupni sve kvalitetniji i standardizovaniji podaci koji omogućavaju preciznije merenje benefita održivog poslovanja. Istorijski posmatrano, najduže se prikupljaju i analiziraju podaci o „G“ komponenti ESG koncepta, i oni sugerišu da među svim faktorima upravo „G“ komponenta najviše doprinosi boljim finansijskim performansama i uvećanju dobiti kompanija.

Komponenta „G“ u odnosu na ostale komponente
Pozitivan uticaj na životnu sredinu („E“) i društveno okruženje („S“) je uvek integrisan sa „G“ komponentom i ukazuje na efikasno korporativno upravljanje, ali i svako loše postupanje kompanije prema društvenom okruženju i životnoj sredini ukazuje na neki problem u načinu upravljanja, bilo da su u pitanju loše prakse, neadekvatno upravljanje rizicima, netransparentnost ili neodrživost lanca snabdevanja.
U nastavku vam dajemo pregled različith aspekata „G“ komponente i sa njima povezanih ključnih indikatora uspeha:
„G“ aspekti (politike, sistemi, procesi) | KPIs |
---|---|
Korporativno upravljanje | Efektivnost upravljanja, korporativni sistemi, politike i procedure |
Kodeksi poslovnog ponašanja | Kodeks ponašanja i procedure |
Upravljanje rizicima i krizama | Mapiranje rizika, akcioni plan, usklađenost sa propisima, nezavisnost revizije, upravljanje informacijama, sajber bezbednost |
Upravljanje lancem snabdevanja | Mapiranje i minimiziranje rizika u lancu snabdevanja, integracija ESG koncepta, transparentnost |
Materijalnost | Proces određivanja materijalnih tema |
Uticaj zakonodavstva | Primena zakona, učestalost sudskih sporova |
Merenje i vrednovanje uticaja | Praksa obelodanjivanja |
Porezi | Obelodanjivanje poreza, upravljanje poreskim rizicima |
Etika biznisa | Svrha, vrednosti, kultura, izveštavanje o ESG-u i KPIs |
Sastav upravnog odbora | Iskustvo, nezavisnost, raznolikost |
Korporativno liderstvo | Znanje, iskustvo, procesi donošenje odluka, nezavisnost |
Alokacija resursa | Efikasnost alokacije kapitala i ljudskih resursa |
Sistem nagrađivanja | Politike unapređenja, bonusi, disciplinske mere |
Uključivanje stejkholdera | Razumevanje korporativnog uticaja i prioriteta zainteresovanih strana, praćenje prakse usmerene na zainteresovane strane |
Fer kompetativne prakse | Aktivnosti usmerene protiv isključivanja, monopola, prinude, tržišno zasnovane cene |
Politička odgovornost | Lobiranje, finansiranje kampanja, politički doprinos |
Transparentnost | Vlasništvo, lobiranje, donacije, proverljivost obelodanjivanja |
Akcije protiv korupcije i integritet | Obuke, protokoli uzbunjivača, due diligence, procene rizika, javne nabavke, sukobi interesa, finansijske kontrole, izveštavanje, računovodstvena praksa, prethodni incidenti, interna istraga i mere |
Adekvatno setovanje i implementiranje navedenih „G“ politika, sistema, procesa, kao i praćenje odgovarajućih KPIs, je garant uspeha kompanijama u realizaciji njihovih poslovnih, ekoloških i društvenih ciljeva i obaveza.
Dobro sprovođenje „G“ komponente je od suštinskog značaja kako bi se postojeći ESG entuzijazam pretvorio u konkretne akcije, sistemske promene poslovanja i dugoročnu kompetitivnu prednost.
Istraživanja pokazuju da će, u sve konkurentnijem okruženju, biti bolje pozicionirane kompanije koje su posvećene održivom poslovanju, inovativnosti, etičkim i odgovornim praksama.
Ne čekajte da se budućnosti dogodi, kreirajte je sami !!

PKF pruža podršku svim klijentima u ovoj kompleksnoj oblasti.
Ukoliko imate bilo kakvih neodoumica ili vam je potrebna naša ekspertska podrška.

Korporativni konsalting i ESG vesti

Februar 2023

Decembar 2022


Postavi pitanje PKF timu

Poštovani, u svakom momentu nas možete kontaktirati na broj telefona 011 3018 445 ili poslati email na office@pkf.rs. Ukoliko Vam trebaju hitni odgovori, izaberite jednu od usluga u nastavku.